اادر خدمت اصلاح الگوی مصرف

 
 

سایت اطلاع رسانی اسفندیار عباسی

  دریافت قلم فارسی (فونت) مناسب  

صفحه اصلی    معرفی سایت    تازه های سایت    همکاری با سایت   درباره اسفندیار عباسی    تماس با ما

مقاله ها و پیوندها:    بخش اول - آلودگی اطلاعاتی    بخش دوم - توسعه محلی 

خدمات پشتیبانی پژوهش            خدمات پشتیبانی نشر             خدمات پشتیبانی توسعه محلی

 برای پژوهشگران          برای اولیا و مربیان           برای برنامه ریزی و سیاستگذاری       

    ا مقاله ها و پیوندها - توسعه محلی و اصلاح الگوی مصرف ا

 

 

دوچرخه، پیشرفته ترین وسیله نقلیه

در عصر حاضر که جوامع تحت فشارهای ناشی از پدیدۀ  تغییرات آب و هوایی قرار گرفته اند، دوچرخه پیشرفته ترین وسیله نقلیه محسوب می شود. در مقایسه با دیگر وسایل، دوچرخه از لحاظ مصرفِ انرژی دارای بالاترین بهره وری و از جهتِ سلامتی فردی و زیست محیطی بی نظیر است. تعجب آور نیست که بسیاری از شهرهای بزرگ جهان مثل ریو، برلین، توکیو، بارسلون، بوداپست و مونترال اقدامات ویژه ای برای تسهیل تردد دوچرخه در سطح شهر اجرا کرده اند. بیشتر بخوانید  بنستنس نتسی نتسنیتس نتسنی سنیت نسی نست

 

 

 

 

جنگلکاری برای مقابله با افزایش دما در شهرها

  ناااانمای بزرگتر

جنگلکاریِ شهری از راهکارهای مؤثرِ مقابله با پدیده ای به نام «جزیرۀ حرارتیِ شهری» است. در برخی از بزرگترین شهرهایِ آمریکا مرحله اول ایجاد جنگلِ شهری با کاشت یک میلیون اصله درخت آغاز شده است. مطالعات هواشناسی نشان می دهد که تفاوت دماییِ قابل توجهی بین محیط های شهری از یک سو و محیط های طبیعی و روستاییِ اطراف از سوی دیگر وجود دارد که شهرها را به شکلِ جزیره ای از حرارتِ بالاتر در منطقه شاخص می کند. دمای بالاتر در شهرها، به ویژه در شب های تابستان، برای ساکنین آزار دهنده است و موجب بالا رفتن مصرف انرژی برای سرمایشِ فضاهای درونیِ سازه ها می شود. دلیل اصلی این تفاوت فاحش در دما، کاسته شدن از فضای سبز و افزایش سطوح تیره رنگ، مثل آسفالت و بتون و ازدیادِ سطوح فلزی مثل بدنه خودروها در محیط های شهری است. بیشتر بخوانید  نتیبتسنست سنیتن سیتن سیت نستی نست ینت نت

 

 

 

 

بام سبز برای مقابله با افزایش دما در شهرها

شاید تا چندی پیش احداث باغچه روی بام خانه ها کاری فانتزی محسوب می شد. اما هم اکنون به لحاظ تشدید تبعاتِ جزیرۀ حرارتی شهری، احداث فضای سبز روی بام بناهای شهری از ملزومات دستیابی به زیرساخت سبز در کلان شهرهای دنیا به شمار می آید. بام سبز که الهام گرفته از دانش بومی ساخت و ساز است از دو جهت به اصلاح الگوی مصرف انرژی کمک می کند. یکی اینکه به علت ایجاد عایقی زنده و خنک روی بام، به تعدیل هوای درون سازه کمک می کند. و دیگر اینکه با رفعِ سطوح تیره رنگِ بام و ایجاد سایه به تعدیل پدیده جزیرۀ حرارتی در سطح شهر می انجامد. فواید دیگر بام سبز شامل استحصال آب باران و استفاده بهینه از این منبع برای رشد گیاهان و تولید غذا و در عین حال کاستن از احتمال جاری شدن سیلاب در سطح شهر است. ایجاد فضایی تفریحی برای تمامیِ ساکنین یک بنا نیز یکی دیگر از مزایای بام سبز است که از نیاز به تردد موتوریِ شهروندان در سطح شهر جهت تفریح  در طبیعت می کاهد. بیشتر بخوانید  تست سنتی نتیس نتیس نتسینت یسنت

 

 

 

 

نسلی جدید از وسایل برقی

 

     

آمریکا                     اروپا تتتتتتتتت

در واکنش به بالا رفتن هزینه انرژی، تولیدکنندگان وسایل برقی برای حفظ بازار خود اقدام به تولید وسایلی کرده اند که در مقایسه با نمونه های مشابه قبلی کمتر برق مصرف می کند. این وسایل با نمادهای بالا شناسایی می شوند. اگر چه خریداری این وسایل از نمونه های قبلی معقول تر است، آنچه حتی معقول تر است تلاش مصرف کننده برای کاستن میزان نیاز خود به این وسایل است. مثلا قبل از اینکه خریداری کولر را امری اجتناب ناپذیر تصور کنیم، بهتر است در مورد اقدامات پیشگیرانه چون عایقکاری دیوارها و نصب سایبان روی پنجره ها بیندیشیم. یا به جای اینکه با عجله آخرین مدل فریز را خریداری کنیم، معقول است که به جای یخ زدن خوراکی هایی چون انواع سبزیجات و صیفی جات، به خریداریِ فصلی و یا خشک کردن آنها برای نگهداری درازمدت اقدام کنیم. با کاهش نیاز خانوار به انواع وسایل برقی، می توان از خرید آنها بی نیاز شد یا سایزهای کوچکتر این وسایل که از نظر هزینه اولیه و مصرف انرژی مناسب ترند انتخاب کرد.  تبنست ستین سیت نسیت نسی تنسیت نستی نیست ن ستین ستین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فناوری های مناسب برای تامین و بهینه سازی مصرف انرژی

نقش ما شهروندان در بهینه سازی مصرف انرژی

بازگشت به بهینه سازی مصرف انرژی  

فرد فرد جامعۀ مصرف کننده نقشی عظیم در بهینه سازی مصرف انرژی دارد. در واقع بدون مشارکت مردم در صرفه جویی در مصرف برق، بنزین، گازوییل، گاز طبیعی و غیره، دیگر تلاش ها به نتیجه مطلوب نمی رسد. مسلما در آینده با بالا رفتن هزینۀ انرژی شاهد تلاش های فردی بیشتری برای استفاده بهینۀ این منابع مشترک در منزل، کار و تفریح خواهیم بود. اما رفع چند مانع ذهنی بر عمق و تاثیر این تلاش ها خواهد افزود. کما اینکه در دیگر نقاط دنیا، در کشورهایی که در آنها گرانی انواع انرژی و تلاش برای رفع این موانع ذهنی در سطح جامعه چند دهه جلوتر از کشور ما آغاز شده است، مردمِ عادی آغازگرِ روش های جالب توجهی برای کاهش مصرف انرژی خانوار بوده اند. در این صفحه ابتدا به تشریح چندی از این موانع ذهنی و سپس به ذکر توصیه هایی در خصوص بهینه سازی مصرفِ در منزل، محل کار و حمل و نقل می پردازیم. در پایان چند شهروند نمونه را معرفی می کنیم. این شهروندان عادی با نوآوری در کاهش مصرف انرژی به تغییرات مثبت و ارزنده ای در زندگی خود دست یافته و ضمنا الهام بخش عملکردی مشابه در زندگی دیگران در سطحی بسیار وسیع شده اند.  بتنستنست نتس نیت نستی نستی نتس ینتس ینت سینت سنیت سنیت نس یتنست ت

موانع ذهنی

منظور از مانع ذهنی، دیدگاه یا باوری است که مانع تشخیصِ عملکرد درست می شود. یکی از این موانع که با رفع آن گام های بلندی در بهینه سازی مصرف انرژی برداشته می شود این باور نادرست است که مصرف بهینه انرژی به محرومیت فرد یا خانوادۀ وی از آسایش منجر می شود. معمولا این نوع مانع ذهنی با کسب تجربه در عمل برطرف می شود. مثلا اگر چه در ابتدای امر، خریداری خودرو برای یک خانواده به منظور دستیابی به رفاه بیشتر صورت می گیرد، اما پیامدهای نامطلوبِ آن از جمله آلودگی هوا، آلودگی صوتی و اتلاف وقت در راه بندان ها که گاه به چند ساعت در روز می رسد، در عمل به مصرف کننده نشان می دهد که آسایش او کاهش یافته است. به همان سیاق، با کاهش تعداد سفرهای درون شهری با خودرو، فرد عملا تجربه می کند که آسایش و نشاط او در واقع بیشتر می شود. کما اینکه در نمونه ای که در زیر آمده است نیز این تجربه مورد تایید قرار گرفته است.  بتسنتسنی سنتی نسی تنسیت نستی نسیت نستی نستینست ینتسین سی تسنینس jjj

باور نادرست دیگری که مانع عملکرد درست در مصرف بهینه انرژی می شود این است که مصرف کننده، خدمات آب و برق و گاز را سرویسی خصوصی قلمداد می کند در صورتی که این خدمات عموما یک منبع مشترک را در محل، تحویل منازل می دهند. در جوامع مصرفی امروز، به لحاظ چیرگیِ فرهنگ رقابت، عموما چنین پنداشته می شود که چون هر کس مسئول پرداخت قبض برق، گاز و آب خود است، او صاحب اختیار است که به هر میزان که می خواهد از این منابع مصرف کند، اما این تصور درستی نیست، به ویژه اگر مصرف وی مسرفانه و نامعقول باشد. تبتسنت سنتنسیت نیست نس یتنست ین تسینت سینت سنی نسی نس یتنس تی

نادرست بودن این باور با اندک تامل روشن می شود: تولیدِ انرژی برق با استفاده از منابعِ کانی، منابع طبیعی و منابع مالیِ یک کشور که در اصل متعلق به عموم مردم است امکانپذیر می شود. یک نیروگاه برق برای به کار انداختن توربین های خود از سوخت فسیلی استفاده می کند و ضایعات خود را به شکل گازهای آلاینده به هوا منتقل می کند، هوایی که همه به یک میزان از آلودگی آن صدمه می بینند و از پاکیزگی آن سود می برند. و برای توزیع برقِ نیروگاه نیز از شبکه سراسری استفاده می شود که با بهره گیری از اعتبارات دولتی ساخته شده است. پس مبلغی که هر خانوار در پایان ماه برای برق مصرفی خود می پردازد همان «حق اشتراکِ» استفاده از خدمات شبکه است و نه هزینه واقعیِ تولید انرژی ای که او مصرف کرده است. و حق اشتراک یعنی دو چیز: 1) مجوز استفاده از منبع مشترک و 2) تعهد استفادۀ مسئولانه از آن. با این نگرش به انرژی، ملاحظات اجتماعیِ بهینه سازی مصرف برق در منزل روشن تر می شود به صورتی که می بینیم رویکردِ «چهار دیواری، اختیاری» در مورد مصرف برق و دیگر منابع مشترک در منزل، مصداق پیدا نمی کند. تبتسنت نستی نست ینس ین سین سین سنی سنی س یسبیتنتننتنی سنت ینست

معمولا مبلغی که به صورت ماهانه برای پرداخت قبض برق، گاز و سوخت خودرو پرداخت می شود به عنوان هزینه ای ثابت و اجتناب ناپذیر تلقی می گردد. این تصور نادرستی است که مانع سوم بر سر راه بهینه سازیِ مصرف انرژیِ گسترده در جامعه را تشکیل می دهد. اینکه مجموع تمامی پرداخت های برق و گاز یک شهر یا روستا سرمایه عظیمی است که هر ماهه از اقتصاد محلی خارج شده و به همان میزان آن را تضعیف می کند، واقعیتی است که از نظر جامعه مصرف کننده و مسئولانِ در شهر و روستا مغفول مانده است. این در حالی است که هر گونه کاهش در مصرف این انرژی ها به همان میزان به اندوخته های خانوار می افزاید، قدرت خرید آن را بهبود می بخشد و نتیجتا به رونق کار و تولید محلی کمک می کند. تبسنتن سنتی نست ینتس ینت سنیت نسیت نتس ینت سینت سین تنسیت نت سین تسین سن یت  

با رفع موانع ذهنی بالا مصرف کنندگان به دنبال راهکارهایی خواهند بود که از طریق آنها بتوانند عملا به مصرف بهینه انرژی در زندگی خود دست یابند. راهکارهای زیر نتایج خوبی در این راستا داشته است: بتسنیت سنیتنستی سیت سنیت نست ینسینت سیتنس یبتستنتسین سیت سینت نست

چند توصیه برای بهینه سازی مصرف انرژی

بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و محل کار:

وسایل برقی فقط تا زمانی روشن می ماند که مورد استفاده است. پس از پایان استفاده، وسایل برقی را خاموش می کنند و از پریز می کشند.  بتستنسی نستی نتیس نتس ینت سینت سنی تسنیت نس یت

از پیروی از مد و چشم هم چشمی در انتخاب وسایل برقی یا گازی می پرهیزند. مثلا شومینه، واقعا بیش از اینکه وسیله ای گرماساز باشد، دکور است و عاملی نامطلوب در هدررفتِ بخش عمده ای از حرارت فضای درونی در فصل زمستان به خارج از خانه به شمار می رود.  بتستنسی نستی نتیس نتس ینت سینت سنی تسنیت نس یتبتستنستسیتنس

در هنگام انتخاب وسایل برقی، از مدل هایی استقبال می کنند که دارای برچسبی است که از طریق آن تولیدکننده میزان مصرف بهینه برق توسط دستگاه را مشخص کرده است. با مقایسه این برچسب ها و خریداری کم مصرف ترین وسیله برقی، خانواده ها در طی عمرِ وسیلۀ مورد نظر، از پرداخت هزینه اضافی راحت می شوند. بتستنسی نستی نتیس نتس ینت سینت سنی تسنیت نس یتبتستنستسیتنس

با نصب سایبان روی پنجره ها از مصرف بیهودۀ انرژی برای خنک سازیِ فضاهای داخلی منزل می پرهیزند. بتتتنیت نست نت سنت ینتبتستنسی نستی نتیس نتس ینت سینت سنی تسنیت نس یتبتستنستسیتنس

برای خنک کردنِ محیط، در اطراف خانه، یعنی در حیاط و کوچه، انواع درخت و درختچه می کارند. سطوح  تیره رنگ مثل سیمان و آسفالت و نیز اشیاء بزرگِ فلزی مثل خودروها در طی روز گرمای آفتاب را ذخیره می کنند و در شب این حرارت ذخیره شده را به محیط اطراف منتقل می کنند. به این پدیده «جزیرۀ حرارتیِ شهری» می گویند، مسئله ای که رفع آن در شهرهای بزرگ دنیا صرفه جویی های عظیمی در مصرف انرژی را به دنبال داشته است. بتستنسی نستی نتیس نتس ینت سینت سنی تسنیت نس یتبتستنستسیتنس

با ایجاد بام سبز مانع تابش مستقیمِ آفتاب به سطوح تیره رنگ بام و انتقال حرارت آن به داخل خانه می شوند. بتستنسی نستی نتیس نتس ینت سینت سنی تسنیت نس یتبتستنستسیتنس

محیط زندگی خود را کوچک می کنند. در خانه های کوچک که اتاق های کمتری دارد نیاز به انرژی برای سرمایش و گرمایش به مراتب کمتر است.  بتستنسی نستی نتیس نتس ینت سینت سنی تسنیت نس یتبتستنستسیتنس

برای کاستن از هزینه های مرتبط با انرژی، از وسایلی چون پانل های خورشیدی، آبگرمکن های خورشیدی و توربین های بادی برای تولید برق در محل بهره می برند. بتستنسی نستی نتیس نتس ینت سینت سنی تسنیت نس یتبتستنستسیتنس

به جای ذخیره کردن غذا در فریز، مواد غذایی خود را تازه و به فصل خریداری و مصرف می کنند. در صورت نیاز به نگهداری مواد غذایی از روش خشک کردن به جای روش فریزری کردن خوراکی ها استفاده می کنند. بتستنسی نستی نتیس نتس ینت سینت سنی تسنیت نس یتبتستنستسیتنس

بهینه سازی در حمل و نقل شهری:

به جای استفاده از خودرو شخصی از دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند. بتستنسی نستی نتیس نتس ینت سینت سنی تسنیت نس یتبتستنستسیتنستتنتنت نت j

از سفرهای تک منظوره با خودرو جدا می پرهیزند.  بتسنیت سنیتنستی سیت سنیت نست ینسینت سیتنس

مسکن خود را در محلی انتخاب می کنند که نزدیک به مکان کسب و کار و یا در حوالیِ ایستگاه اتوبوس یا مترو باشد. بتسنیت سنیتنستی سیت سنیت نست ینسینت سیتنس یبتنستنستی نستی نست

در هنگام رانندگی از سرعت های بالا می پرهیزند. با افزایش سرعت، مصرف سوخت بیشتر می شود. اما در سرعت های بالاتر از 50 مایل در ساعت (معادلِ 31 کیلومتر در ساعت) افزایش مصرف سوخت در هر کیلومتر در ساعت با نرخ بیشتری افزایش می یابد. بتسنیت سنیتنستی ستبتسنت ینتسنیتنیس نسی ستسیت سنیت نست ینسینت سیتنس ی

از سلامت مکانیکی اتومبیل خود اطمینان حاصل می کنند. تنظیم موتور و مراقبت از میزان بادِ لاستیک ها را فراموش نمی کنند. استارتر معیوب را فورا تعمیر می کنند چون باعث می شود که صاحب خودرو از خاموش کردن خودرو در هنگام پارک آن برای توقف های کوتاه واهمه داشته باشد. استارتر سالم از ملزومات استفاده مسئولانه از خودرو است.  بتبتستنست نتسی نسنیت سنیتنستی سیت سنیت نست ینسینت سیتنس ی

از تک سرنشینی جدا می پرهیزند. اگر به علت دوریِ مسافت و فقدانِ گزینه های دیگر چاره ای جز راندن خودرو از منزل به محل کار خود ندارند، تلاش می کنند که از میان همسایگان افرادی را شناسایی کنند که کم و بیش دارای مسیری مشرک اند تا بتوانند به نوبت رانندگی کرده و بدینصورت از تک سرنشینی بپرهیزند. بتسنیت سنیتنستی سیت سنیت نست ینسینت سیتنس ی

از روشن نگه داشتن خودرو زمانی که اتومبیل در حرکت نیست جدا می پرهیزند. ا«گرم کردن» موتور خودرو بهانه ای بی اساس برای اتلاف مقادیر عظیمی سوخت فسیلی است. مردم در دیگر کشورها پی برده اند که «گرم کردن» موتور خودرو بیش از سی ثانیه موجب اتلاف سوخت و وارد شدن استهلاک جدی بر موتور می شود بدون اینکه برای خودرو نفعی داشته باشد. بهترین روش گرم کردن موتور این است که پس از سپری شدن سی ثانیه از روشن کردن اتومبیل، خودرو را به راه انداخته و به مدت یک یا دو دقیقه با سرعت کم (کم گاز) به جلو برانند. پس از این مدت، موتور اتومبیل برای سرعت های بالاتر بیشترین آمادگی را داراست. از زیانبارترین کارها برای موتور خودرو و هوایی که تنفس می کنیم این است که خودرو را برای بیش از یک دقیقه در جا روشن نگه دارند و برای گرم شدنِ سریعترِ آن، گاز هم بدهند! بتسنیت سنیتنستی سیت سنیت نست ینسینت سیتبتبنستسنتنسینسی سنتستینتسین سنیتنیسنس ی

با سرعت یکنواخت رانندگی می کنند. تغییر ناگهانی سرعت در رانندگی، یا به بیان دیگر، تند و کند راندن مکرر، مصرف سوخت را به شدت بالا می برد. بتسنیت سنییتنس ی

ا شهروندان نمونه

نمونه هایی از تلاش های فردی انسان های خوش فکر و متعهد دنیا که الهام بخش اقداماتی مشابه در دیگر نقاط دنیا بوده است را در زیر می آوریم. شکی نیست که خاموش کردن چراغ های اضافی و تعویض لامپ های عادی با لامپ های کم مصرف تلاشی لازم از سوی هر یک از ما مصرف کنندگان است که بتوانیم برای صرفه جویی در انرژی در خانه و محل کار منشا خیر باشیم. اما این میزان تلاش کافی نیست. کما اینکه شهروندان زیر، افرادی عادی از جاهای مختلف دنیا، نشان داده اند که هر یک از ما استعداد تاثیرگذاری بسیار بیشتری داریم. بتسنت سنیت نسیت نست ینستی نت یسنت سینت یسن

چهره ای ماندگار در مصرف بهینه انرژی در حمل و نقل

ازدحام وسایل نقلیه موتوری، به ویژه خودروهای تک سرنشین، زندگیِ سالم و عزتمندانه در کلان شهرهای جهان را به واسطه آلودگی شدید هوا و اتلاف وقت فاحش در سفرهای درون شهری عملا غیر ممکن ساخته است. از این رو تعداد رو به رشدی از مدیران شهری در این زیستگاه های بزرگِ بشری اقداماتی جدید و متفاوت جهت تسهیل تردد شهروندان از طریق دوچرخه سواری،  پیاده روی و بهره گیری بیشتر از وسایل عمومی حمل و نقل را آغاز کرده اند. افکار عمومی از عوامل قوی و اثرگذار بر تصمیمات برنامه ریزان و سیاستگذاران است. لذا قطعا استقبالِ توده های مردم از راهکارهایی که از وابستگی به خودرو در تردد شهری می کاهد و به پاکیزگی هوا کمک می کند در تجدید نظر مدیران شهری در چگونگی طراحی و مدیریت ترافیک در کلان شهرهای دنیا مؤثر بوده است تا حدی که برخی از ایشان حتی اقدام به حذف بزرگراه ها در شهر خود کرده اند. اما اگر چه همه این شهروندان فرصت مستندسازی و نگارش تجربیات خود پیرامونِ گذار از عالم خودرو به عالم دوچرخه یا پیاده روی را نمی یابند، خانم «کاترین اَلوُرد» با چاپ کتابِ پرفروش و پرنفوذِ خود با عنوانِ «ماشینت را طلاق بده!»، تجربیات مشترک این قشرِ رو به رشد را برای مطالعه عموم به رشته تحریر کشیده است. بیشتر بخوانید  ببتسنتنیت سنتی نستینستی نتس ینتسینتسنتنستی نستی ست و بدون شک نقبتسنتنسیت نسیتنسیت نس ینست ی

شی در رشد بیشتر در کتابی با عنوان  اثیری غیرقابل انکار بر روی برنامه ریزی

درختکاری برای تعدیل دمای هوا 

مردم و مسئولین در تعدادِ رو به رشدی از شهرهای جهان با آغاز درختکاریِ انبوه و احداث بام سبز می کوشند که چتری از شاخ و برگ درختان بر روی کل شهر ایجاد کنند و نتیجتا از تاثیر جزیرۀ حرارتی شهری و مصرف گزاف انرژی بکاهند. شرح حالِ آقای «جاداو پاینِگ»، درختکارِ حماسه آفرینِ هندی، که در سی و اندی سال گذشته مساحتی بیش از 550 هکتار را یک تنه درختکاری کرده است، برای بسیاری از شهروندان ساکن در کلان شهرهای جهان یادآور تاثیر عظیمی است که یک فرد می تواند در بهبود محیط زیست خود ایفا کند. اگر این مرد با ناچیزترین امکانات توانسته است در جزیره ای با خاک شنیِ نابارور چنین کار عظیمی را به انجام رساند، هر یک از ما که به بالا بردن کیفیت زندگی در شهرمان علاقمندیم می توانیم در طول سال حداقل یک درخت را در محله خود انتخاب کرده و با مراقبت جدی از آن به ایجاد سایه، اعتدال هوا در شهر و کاهش کلی مصرف انرژی کمک کنیم. آنهایی که مایل اند تاثیر بیشتری در این راستا داشته باشند می توانند هر ساله، با کاشت یک درخت جدید و مراقبت از آن، به ایجاد سایه بیشتر در شهر و نتیجتا کاهش اتلاف انرژی در شهر خود بکوشند. بیشتر بخوانید  .   ستسن سنینس ینتسن سنسنس سی نسی نس ینیس نسی نس نسی نبتستنیتسنیتنستی نست یسینس سن نس نسی

سازندگان خانه های کوچک

زندگی در یک خانه کوچک از دو لحاظ به بهینه سازی مصرف انرژی در اقتصاد خانوار و اقتصاد کلان کشوری کمک می کند: یکی از لحاظ مصرف انرژی در ساخت بنا و دیگری مصرف انرژی برای نگهداری و تامین آسایش ساکنان آن. در میان مصالح ساختمانی رایج، سیمان، آجر و میلگرد از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی اند. هزینه انرژی صرف شده برای تولید این مصالح، از طریق قیمتِ مسکن به خریداران آن منتقل می شود. دلیل گرانی کنونی مسکن که همگام با مسایل مرتبط با گرانی سوخت های فسیلی سیر صعودی تندی به خود گرفته تا حد زیادی به گرانی مصالح صنعتیِ ساخت و ساز مرتبط است. از سوی دیگر، با تشدید پدیده تغییرات آب و هوایی و جزیرۀ حرارتی شهری صاحباِن خانه های بزرگ هزینه های بیهوده ای را صرف گرم یا خنک نگهداشتنِ تمام فضاهای درون سازه بزرگ خود در فصل سرد و گرم سال می کنند. بتسنتنس ینستی نتس ینبتبتسنتسینسین سنیت سنی نسینتنستین سینت سینت سنی نسی ن

در واکنش به این معضل بزرگ، تعدادی از معمارانِ نواندیشِ جهان شروع به طراحی سازه هایی با مصالح بومی و نیز بهره گیری از فناوری های مناسب کرده اند که ضمن تامین ایمنی و دوام سازه، آسایش ساکنین آن را با کمترین مصرف انرژی تامین کنند. کاستن از زیربنای خانه ها یکی از مبانی طراحی جدید است. جِیسِن مک لِنان، 38 ساله و صاحب چهار فرزند، مهندسی معمار از آمریکاست. وی از مروجان اندازه شناسی در طراحی و مبتکر «ساختمان های زنده» است. وی هر آنچه را که در منزل خود برای بهینه سازی مصرف انرژی کارآمد تشخیص می دهد در فعالیت های حرفه ای خود نیز ترویج می دهد. وی در حال حاضر یکی از چهره های با نفوذ معماری نوین در آمریکای شمالی است. بیشتر بخوانید تبنست ینتسنی نسیت  بتس تسنت نسیت نستی نستی ن ستینت سینت سینت سنیت سن یت

 

 
 
 
آرم و طراحی سایت، حمیرا شریفی 2008 ©آ