اادر خدمت اصلاح الگوی مصرف

 
 

سایت اطلاع رسانی اسفندیار عباسی

  دریافت قلم فارسی (فونت) مناسب  

صفحه اصلی    معرفی سایت    تازه های سایت    همکاری با سایت   درباره اسفندیار عباسی    تماس با ما

مقاله ها و پیوندها:    بخش اول - آلودگی اطلاعاتی    بخش دوم - توسعه محلی 

خدمات پشتیبانی پژوهش            خدمات پشتیبانی نشر             خدمات پشتیبانی توسعه محلی

 برای پژوهشگران          برای اولیا و مربیان           برای برنامه ریزی و سیاستگذاری       

    ا مقاله ها و پیوندها - آلودگی اطلاعاتی ا

 

مقدمه

فشار خون

دیابت نوع دو

آلودگی هوا در کلان شهرها

اااااااااامدیریت شهرهای پاک

 

 

شهرداری هایِ روزآمدِ جهان، از طرح های مبتکرانۀ نظیر اینها استفاده می کنند

در این سخنرانی، طراحِ شهری آقای «جف اسپک» از چهار روش مبتکرانه برای تشویق شهروندان به پیاده روی (به جای تک سرنشینی با اتومبیل)، افزایش فضای سبز و کاستن از آلودگی هوا در کلان شهرها سخن می گوید. بیشتر بدانید  تبنتن ستنس نسیتسنیت سینت سنیت سنت یسنتی سن تی.

 

چند سرنشینی چیست؟

 

 

 

در حمل و نقل شهری، خودروهای تک سرنشین، در ازای سوختی که مصرف می کنند کمترین کارآیی و بیشترین آلایندگی را دارا هستند. لذا در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، سفرهایِ چند سرنشینی به منظور کاستن از حجم ترافیک و آلودگی هوا متداول شده است. برای هماهنگ کردن همسفران، بیشتر بخوانید بتسنتسنت نستی نستی سنیت نستی سنیت نسیت نسیت نسیت نسیت نستی سنت ی

 

چند سرنشینی: چگونه همسفران خود را بیابیم

 

 

 

ضرورت چند سرنشینی برای حفظ سلامتیِ شهری که در آن زندگی می کنیم بهانه ای عالی برای شناختن بهتر همسایگانمان است. اما اگر به دلایلی قادر به معرفی خود به همسایگان و گفتگو با آنان در مورد «چند سرنشینی» نیستیم، می توانیم از طریق درج اگهیِ رایگان در این سایت، اشخاصی که مسیر خانه به محلِ کارشان مشابه با ماست را شناسایی کنیم. بیشتر بخوانید بتستن ستینس تنس تنست نیتسنت سنتسنسن نسنس  ن سس

 

 

کیفیت بالاتر زندگی در شهرهای بدون خودرو

راوینا، ایتالیا

تصاویر بالا و زیر برگرفته از کتاب «شهرهای بدون خودرو» است. ایجاد معابر ایمن و لذتبخش نظیر آنچه در این تصاویر می بینید در تمامی کشورهای دنیا امکانپذیر است. لازمۀ این تغییرِ مطلوب، استقبال بیشتر شهروندان از دوچرخه سواری و پیاده روی به جای استفاده از خودرو شخصی و همزمان نفیِ ملاحظات ویژه برای تردد خودرو در برنامه ریزی و مدیریت حمل و نقل درون شهری است تا گزینه های متنوعی برای تردد در شهر برای همه شهروندان فراهم گردد. راهکارِ دیگری که توسط مدیران نوآور در چندی از کلان شهرهای دنیا اجرا گردیده است پرهیز از منطقه بندی هایِ انحصاری در برنامه ریزی شهری است تا بناهای مسکونی، تجاری و اداری بتواند در کنار هم در یک محله یا منطقه قرار گیرد تا از نیاز به رفت و آمد طولانی در سطح شهر کاسته شود. تجربه نشان داده است که حذف خودرو از خیابان های شهر علاوه بر افزودن به سلامت محیط و بهداشت جامعه، برای رونق کسب و کار و صنعت گردشگری نیز مفید است. برای بزرگنمایی، روی هر یک از تصاویر کلیک کنید. ب  ب تستنسی نستی نتسی نتس یت نتنت تس نستینس

ونیز، ایتالیا

فیلادلفیا، آمریکا

سالتزبِرگ، اتریش

خیابان باریک در پرتقال

ونیز، ایتالیا

 

 

 

پیشرفت واقعی در شهرنشینی: حمل و نقل شهری بدون خودرو در 7 شهر بزرگ و مشهور جهان

در این گزارش (به زبان انگلیسی) بخوانید که چرا مردم و شهرداری در مادرید، هامبورگ، پاریس، شنگدو، هلسینگی، میلان و کپنهاگ ترجیح داده اند که رفت و آمد بدون خودرو در سطح شهر را انتخاب کنند. بیشتر بخوانید  تبتسنت سنیت نسیت نسیت نسیت نست یسنت نتسنیتسنیت سن

 

 

فرجام پژوهی: بهره گیری از بصیرت در برنامه ریزی و سیاستگذاری توسعه

نمای بزرگتر

فرجام پژوهی، روشی کارآمد برای ریشه یابی مسایل توسعه است. در این روش، ضمن توجه به مسایل، به مطالعۀ شرایطِ مسئله ساز و ریشه یابیِ نهادیِ مسایل پرداخته می شود. بهره گیری از نگرش سیستمی، که شرایط مسئله ساز کنونی را از زوایای اقتصادی، محیطی، فرهنگی و اجتماعی می کاود قادر است ضمن ریشه یابی مسایل، اطلاعات علمی لازم جهت نهاد سازیِ مناسب را برای برنامه ریزان و سیاستگذاران نیز فراهم آورد. در این سخنرانی، از موردِ شهرهای آلوده استفاده شده و مسایل مرتبط با آن از این چهار منظر بررسی گردیده است. این مجموعه اسلاید، راهکارهای ابداعیِ مؤثر که در کشورهای دیگر منجر به فرجامی بهتر در شهرها شده است را نیز معرفی می کند. بیشتر بخوانید تبینتس نتسنیت سنیت نسیت نست ین سین

 

دوچرخه، پیشرفته ترین وسیله نقلیه

در عصر حاضر که جوامع تحت فشارهای ناشی از پدیدۀ نگران کنندۀ تغییرات آب و هوایی قرار گرفته اند، دوچرخه پیشرفته ترین وسیله نقلیه محسوب می شود. در مقایسه با دیگر وسایل، دوچرخه از لحاظ مصرفِ انرژی دارای بالاترین بهره وری و از جهتِ سلامتی فردی و زیست محیطی بی نظیر است. تعجب آور نیست که بسیاری از شهرهای بزرگ جهان مثل ریو، برلین، توکیو، بارسلون، بوداپست و مونترال اقدامات ویژه ای برای تسهیل تردد دوچرخه در سطح شهر اجرا کرده اند. بیشتر بخوانید بتسنت سنتی نسیت نستی نستینتس ینتس نیت

 

 

 

کاستن از ترافیک موتوری با حذف بزرگراه ها

ا نمای بزرگتر

یکی از عیوب بارز برنامه ریزی و مدیریت حمل و نقل شهری با محوریت خودرو از دست دادن اراضی وسیعی در درون شهر برای احداث جاده های عریض مانند بزرگراه هاست. در بسیاری از شهرهای جهان از دهه 1970 به بعد (یعنی بیش از 40 سال پیش) احداث بزرگراه ها کاملا متوقف شده و از دهه 1980 به این سو، تبدیل اراضیِ بزرگراه ها برای استفاده های دیگر، از جمله احداث بوستان های شهری، معابر امن برای پیاده روی و دوچرخه سواری، احیای رودخانه های محلی، فروشگاه ها و خانه سازیِ ارزانقیمت برای اقشار کم درآمد، آغاز شده است. یکی از دغدغه های برنامه ریزان شهری پیش از تبدیل کاربری اراضی بزرگراه ها، مخالفت خودروسواران است. در این صفحه بخوانید که چگونه در سئول پایتخت کره جنوبی مردم، بیزار از آلودگی هوا و تراکم ترافیک، با اشتیاق به استقبال تبدیل بزرگراه «چانگ یا چان» به بوستان  «چانگ یا چان» به طول 7 کیلومتر رفته اند.   یتستسن سنیت نست ینست نست ینست نست ین سین تسنی سن ین یس

چهره های ماندگارِ برنامه ریزی و مدیریت شهری در جهان

شهرداران زیر نام خود را در تاریخ به عنوان نوآورانِ مدیریتِ شهری به ثبت رسانده اند چون توانسته اند با شجاعت و ثبات قدم، باورهای حاکم در حرفه خود را نفی و با پشتیبانی از طرح های نوآورانه از ترافیک موتوری و آلودگی هوای شهر خود بکاهند و به آسایش همشهریان خود بیفزایند. بسیاری از نوآوری های ایشان به تدریج به عنوان راهکارهای استاندارد در شهرهای دیگر جهان نیز نفوذ یافته است. تبتسنت نستی نتسی نست ینت سینتسینت یسنتس ین

هایمه لِرنِر

هایمه لِرنِر، شهردار کوریچیبا، برزیل (1975-1971، 1983-1979و 1992-1989) را می توان به جرات بنیانگذار برنامه ریزی نوین شهری معرفی کرد. این نگرش به شهرسازی که متناسب با نیازهای اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی شهرهای بزرگ امروز جهان است کاملترین تبلور خود را در زادگاه آقای لِرنر یافته است. بیشتر بخوانید  بتسنتنسی نستی نستینت سینتسنی

اِنریکه پِنیالوسا

انریکه پنیالوسا، شهردار بوگوتا، کلمبیا (2001-1998) یکی از مدیران شهریِ معروف و بانفوذ دنیاست. به نقل از صاحبنظران این حرفه، آقای پنیالوسا در طی زمان تصدی خود، شهر 7 میلیونیِ بوگوتا را از جایی مشهور به بی قانونی، آلودگی هوا، جرم و جنایت و سلطۀ خودرو، به زیستگاهی ایمن و آرام برای شهروندان آن تبدیل کرد. بیشتر بخوانید بتسنتنسیت نسیت نست ینست ینتس ینت سینسی.

لی میونگ باک

لی میونگ باک، شهردار سئول  (2006 - 2002)،  با استقبال از نظراتِ شهرسازانِ نوآورِ کره ای از جمله کی یون هوانگ، اقداماتِ مؤثری در کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر آغاز کرد که موجی از طرح های مشابه در دیگر شهرهای بزرگ کره و جهان به وجود آورده است. از معروف ترین اقدامات وی جنگلکاری در شهر و حذف بزرگراه معروف «چانگ یا چان» بود.  بیشتر بخوانید تبنتس نتس ینت سینت سینت سنی سن نست ینس ی

 

سیاست های خودرو مدار و آلودگی هوا در کلان شهرها ا

هوای مسموم در کلان شهرها حاکی از الگوی مصرف نادرست در حمل و نقل شهری است. با آگاهی از دلایل ساختاریِ آلودگی هوا، برنامه ریزان و مدیران شهری از یک سو و رانندگان خودروهای شخصی از سوی دیگر می توانند از طریق فرهنگ پذیری و بهره گیری از فناوری های مناسب در حمل و نقل درون شهری در کاهش آلودگیِ محیط زیست با هم مشارکت کنند. برای رفع معضل ترافیک موتوری و آلودگی هوا در کلان شهرهای دنیا از طریق اصلاحات زیرساختی، می باید توجه داشت که این مسئله ریشه در چیرگیِ ملاحظاتِ خودرو مدار در رشته شهرسازی و برنامه ریزی حمل و نقل شهری دارد که به استمرارِ اجرای سیاست های ناکارآمد در مدیریت شهری در غالب کشورهای دنیا انجامیده است. گزارشِ زیر به زوایای مختلف این نمونه از آلودگی اطلاعاتی می پردازد. همچنین در چند صفحۀ مرتبط، معرفی نمونه هایی موفق از برنامه ریزی و مدیریت شهری در شهر کوریچیبا در برزیل، شهر بارسلون در اسپانیا و سئول در کره جنوبی را آورده ایم. در این شهرها، مسئولینِ شهری با نفیِ سیاست های صرفا خودرو مدار، به توسعه زیرساخت هایِ متنوع، به منظور تسهیلِ پیاده روی و دوچرخه سواری، پرداخته اند که نتیجتا امکان اصلاحِ الگوی مصرف برای شهروندان در ارتباط با سفرهای درون شهری را مهیا کرده است.  نبتسنتبتنتستس نتینستی نست نیت سنیتستنی ن تیت  نتنتنت  ثنصتنتث نتصثن ت بتنت

در غالب کشورهای در حال توسعۀ دنیا، باور حاکم در میان متخصصین و مسئولان شهرداری ها و باور عموم رانندگان این است که با تسهیلِ تردد خودرو می توان به ترافیکِ روان در سطح شهر دست یافت. یعنی با تعریض خیابان های کم عرض، احداث بزرگراه های چند بانده و ساخت پارکینگ های بیشتر، تردد موتوری در شهر روان تر و لذا از مسایل مرتبط با خودرو از جمله تراکم ترافیک، آلودگی هوا و اتلاف وقت کاسته می شود. اما همان طور که در کلان شهرهای کشور خودمان شاهدیم، این باور نادرست و سیاست های متکی بر آن شهروندان را در انتخاب گزینه حمل و نقلِ درون شهری محدود کرده و ایشان را هر چه بیشتر به سوی خریداری و استفاده از خودرو برای جمیع نیازهای رفت و آمد در شهر تشویق کرده است. مطالعات ترافیک موتوری نیز تحقیقا نشان داده است که با افزودن بر تسهیلات خودرو در یک شهر، بر تعداد رانندگان آن افزوده می شود. این مصداقی روشن از آلودگی اطلاعاتی است که در آن بر اثر تکرار، باوری غیر علمی به عنوان علم بین نخبگان و عوام منتشر می شود. یک آلودگی اطلاعاتی را می توان از اینجا شناخت که آنچه به عنوان راه حل مورد استفاده قرار می گیرد در واقع به تشدید مسئله می انجامد نه رفع آن. ی ندرندین دریند ینر ندینرد ن یدری ند ندیرند ی یندر یند ریند ریندریندی رد

در چند دهه اخیر در تهران طرح های عمرانی بسیاری برای روان تر شدن تردد خودرو اجرا شده است. از این جمله می توان به طرح های بزرگراه سازی، تونل سازی، احداث تقاطع های غیر همسطح، و انتقال مراکز ترافیک زا مثل پمپ بنزین ها به محله ها اشاره کرد. اما به اعتراف کارشناسان مدیریت ترافیک وضعیت ترافیک خودروها و کیفیت هوا در تهران و دیگر کلان شهرهای ایران هر ساله رو به وخامت دارد. در سال 1376 در حدود هفتصد هزار خودرو در تهران تردد می کرد ولی هم اکنون (با استناد به آمار 1391) این رقم از مرز چهار میلیون و 200 هزار دستگاه  گذشته است و به گفته کارشناسان این تعداد خودرو معادل با چهار برابر ظرفیت معابر شهر است. به عبارت دیگر، در ایران نیز به اثبات رسیده است که توسعه طرح های زیربنایی برای تسهیل تردد خودرو منجر به تشدید مسایل ترافیکی و زیست محیطی می شود. یت نمسی تمننتینت سینتب سمینتب سیبت سبتدی دئ دنید مسنت سمنتی مسینت منمئ کسئ ی ش

وجود آلودگی اطلاعاتی در علم برنامه ریزی حمل و نقل و قضاوت نادرستِ سیاستگذاران و برنامه ریزان شهری را می توان از یافته های تحقیقاتیِ پژوهشگران مستقل نیز دریافت. این پژوهشگران معتقدند که بر اساس آنچه با مطالعه رفتارشناختی شهروندان و چگونگی تصمیم گیری در انتخاب شیوه و وسیله تردد در شهر به دست آورده اند، مسئولان شهری می باید به جای پافشاریِ تک بعدی بر تسهیلِ تردد خودرو و تخصیص اعتبارات به این هدف، به متنوع سازی گزینه های حمل و نقل درون شهری، شامل پیاده روی، دوچرخه سواری، اتوبوس، تاکسی  و ریل توجه کنند. تا زمانی که تمرکزِ چاره جویی ها فقط برتسهیل تردد خودرو باشد، عقلانی نیست که کاهش تعداد این آلاینده های متحرک در شهرهای دنیا را انتظار داشته باشیم. بر اساس این مطالعات، تعدادِ رو به رشدی از شهرهای بزرگ دنیا نه تنها احداث بزرگراه های جدید را متوقف کرده اند بلکه اقدام به حذف و جایگزینی بزرگراه های فرسوده با معابر ایمن برای عابران پیاده، دوچرخه سواران و دیگر کاربری های غیر مرتبط با خودرو کرده اند. دنتتن نتنت نت نت نت نت نت سنت نس تینیتت مید سمدی سمدی مسدمند یسمدی سمدس م

یکی از پژوهشگران مستقل به نام «ریچارد مو» در سخنرانی ای با عنوان «حمل و نقل در شهرِ قابل زندگی» در نوامبر سال 1997 به زبانی غیر تخصصی، نقش سیاست های خودرو مدار را در تشدید پدیده اِسپِرال (گسترش سرطانیِ کلان شهرها) شرح داده است. وی تصریح می کند که احداث بزرگراه ها علاوه بر از هم پاشیدن بافت محله ها، به رشد شهرک های حومه شهر شتاب می دهد. چون حومه شهر نسبت به مرکز آن از تراکم جمعیتی کمتری برخوردار است، پدیده اسپرال گزینۀ راه اندازی خدمات حمل و نقل عمومی به این مناطق را از نظر اقتصادی توجیه ناپذیر می کند و نتیجتا تهیه و استفاده از خودرو از ملزومات زندگیِ حومه نشینان می شود. ریچارد مو سیاستِ عموم شهرداری ها در حمایت از احداث بزرگراه ها برای حل مسئله ترافیک را به رفتارِ غیر عقلانیِ فردی تشبیه می کند که به قصد لاغر شدن لباس گشاد بپوشد. آتندبین مشنت صم نثتم صم نتثمن تصم نتث صم نتص مثن تص مثنتصم صثمدددددنتثصتنیتتنیمست سمنتی مسیت

آموزش و تفکر خودرو مدار در رشته شهرسازی باعث شده که تراکم ترافیک شهری پدیده ای صرفا مکانیکی تلقی شود: «خودروها زیاد می شوند لذا ما باید بزرگراه بسازیم و خیابان ها را عریض کنیم تا دچار تراکم ترافیک و آلودگی هوا نشویم.» این تفکری وارونه است و همان طور که به تجربه هم ثابت شده به نتایج مطلوب نمی انجامد چرا که مسئله ترافیک پدیده ای اساسا فرهنگی و اجتماعی است. با تسهیل رانندگی خودرو در سطح شهر، فرهنگِ رانندگی تشویق می شود و نتیجتا آنها که خودرو دارند تعداد بیشتری از سفرهای درون شهری خود را با خودرو انجام می دهند و آنهایی که خودرو ندارند اقدام به خریداری آن می کنند. چندی نمی گذرد که تمهیدات قبلیِ ترددِ روانِ خودروها برای رانندگان جدید بسنده نخواهد بود و باید به آنها افزود. این چرخۀ پرهزینه و مرگبار با احداث بزرگراه های جدید، تعریض خیابان های بیشتر، نابودی محله های شهری و نهایتا ترافیک و آلودگی شدیدتر ادامه می یابد. در گزارشی که در سال 1999 با عنوان «چرا راه ها بند می آید؟» منتشر گردید این کنش و واکنش فرهنگی-اجتماعی در تحلیلی علمی از داده های گردآوری شده توسط انیستیتوی حمل و نقل تگزاس در آمریکا نشان داده شده است. ددینسیدئیئس.ئثئدس نس یدنسیدنسید دزنبننیدی بنیدبی ندند ندینتبینی نستن سبنس

اندیشمندانِ مبتکرِ دنیا برای یافتن راه حل مسئله ترافیک در کلان شهرهای بزرگ دنیا لازم دیده اند که به بررسی تاریخی تحول و تبدیل سکونتگاه های انسانی از شهرهایِ سنتیِ متکی به پیاده روی، دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی به شهرهایِ بزرگ امروز که وابسته به خودرو است بپردازند. ایشان دریافته اند که کاستن از اتکای شهروندان به خودرو می طلبد که مدیران شهری بیشتر به «دسترس بودن» خدمات، کالاها و مکان ها در محله ها بیندیشند تا به قابلیت شهروندان در «جابجا شدن» از جایی به جایی دیگر در کلِ سطح شهر. این تغییرِ دیدگاه مستلزم توجه به بافت شهر و طراحی عالمانۀ آن به عنوان زیستگاهی سالم برای انسان هاست، نه شبکه ای از خیابان ها و بزرگراه ها برای انتقال هر چه سریعتر خودروها. به طور مشخص، در مقاله ای با عنوان، «کاهش وابستگی به خودرو در طراحیِ شهری»، دو تن از نخبگانِ شهرسازیِ نوین پیتر نیومن و جِف کن وٌرتی، با اشاره به معضلات ویژه کلان شهرهای خودرو مدار به توصیف ملزوماتِ گذار از برنامه ریزی و مدیریت شهریِ خودرو مدار به طراحیِ شهریِ عابر مدار می پردازند. تینتس نتسن یتنس تتیت نست نتس ینتس ینتسینت سنیت سنی تنسیت سیتتن نت نت نت ینست نست نستنس

تبدیل کلان شهرهای آلوده امروز دنیا به شهرهای پاکِ آینده مستلزم فاصله گرفتن از برنامه ریزی و مدیریت شهری مبتنی بر خودرو است. این تغییری کاملا عملی است که ساکنین شهر را به جای تشویق یا اجبار به استفاده از خودرو شخصی قادر می کند که برای هر سفر، از بین گزینه های مختلفِ حمل و نقل شهری مثل اتوبوس، مترو، پیاده روی و دوچرخه سواری، بسته به مسافت، مناسب ترین گزینه را انتخاب کند. کتاب «شهرهای بدون اتومبیل» که بخش قابل توجهی از محتوای آن هم اکنون در وب سایتی با همین نام در دسترس عموم قرار گرفته است، علاوه بر مباحث تئوریک، شامل نمونه های عینی از اجرای اصول و مبانی شهرسازیِ عابر مدار در شهرهای مبتکر دنیاست. برای اطلاع بیشتر در مورد این کتاب روی پیوند زیر کلیک کنید یا مستقیما از وب سایت این کتاب بازدید نمایید. تسیت سمینتس منتی سمتی سمت یمسنت یمسنتیمبتنستنت سنت نتسنتی س یتسمنیت سمنتی ت

 

Carfree Cities, J.H. Crawford

منابع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
آرم سایت، حمیرا شریفی 2008 ©آ